همه چیز درباره شارژر و استارتر باتری خودرو
همه چیز درباره شارژر و استارتر باتری خودرو

شارژر و استارتر باتری خودرو چیست؟

شارژر و استارتر باتری خودرو دستگاهی برای شارژ باتری خودرو در مواقعی ضروری است. هنگامی که باتری خودروی شما ( به دلیل خالی بودن) کار نمی کند و همچنین توانایی و موقعیت هل دادن و … را ندارید. با متصل کردن این دستگاه به باتری خودرو، در مدت زمان بسیار کم خودروی شما روشن خواهد شد.

شارژر باتری ماشین دکا مدل Class 50A
شارژر باتری ماشین دکا مدل Class 50A با خروجی 12 و 24 ولت

شارژر و استارتر باتری خودرو چگونه عمل می‌کند؟

قبل از هر چیزی باید دستگاه شارژر و استارتر باتری خودرو را شارژ کنید. هنگامی که باتری ماشینتان خالی شد، کابل‌های شارژر و استارتر را به باطری متصل کنید و دستگاه را روشن کنید. بعد از چند ثانیه ( با یک استارت) موتور ماشینتان به راحتی روشن می شود.

 

دلایل خالی شدن شارژ باتری خودرو

  • وجود مشکل در دینام خودرو: شارژ نگه داشتن باتری در خودرو، وظیفه دینام است. چنانچه دینالم سالم باشد، باید باتری را در بین 13.5 الی 14.5 ولت شارژ کند. در صورت شارژ کمتر دینام در این حد، باتری خالی شده و مانع روشن شدن ماشین می شود. در صورت شارژ بیشتر از این حد دینام، به باتری ماشین آسیب جدی وارد می شود و حتی باتری به طور کامل از بین می رود. برای جلوگیری از این مشکل هر چند وقت یک بار شارژ باتری را چک نمایید.
  • برق دزدی: مفهوم برق دزدی به معنای این است که در وقت خاموشی ماشین، آمپر از باتری آن کشیده شود. این قضیه باعث خالی شدن باتری ماشین می شود. احتمال اینکه چیزی روشن مانده باشد وجود دارد و یا ممکن است قطعه ای عیب داشته باشد.
  • باتری خراب: برای تشخیص برق دزدی یا خرابی باتری باید در وقت خاموش کردن خودرو، سر منفی باتری را از آن جدا کنید. در هنگام روشن کردن ماشین و بعد از گذشت چند ساعت، سر منفی باتری را دوباره به آن متصل کنید و پس از آن استارت بزنید. اگر خودرو روشن نشد، به علت خرابی باتری است و اگر روشن شد، به دلیل داشتن برق دزدی است.

معرفی چند شارژر و استارتر باتری خودرو 

دستگاه شارژر و استارتر باتری خودرو مدل Class Booster 220A دکا: دستگاهی چند منظوره می باشد. این دستگاه تحت تکنولوژی بسیار پیشرفته ای ساخته شده است. این محصول توانایی شارژ کردن انواع باتری ها را ( در ولتاژهای 12 و 24 ولت ) دارد. ناگفته نماند توانایی استارت وسایل نقلیه موتوری را هم دارد. 

یکی دیگر از قابلیتهای ویژه این دستگاه، شارژسریع و در عین حال شارژ همزمان چند باتری با هم بصورت موازی یا سری می باشد.

کاربرد دستگاه شارژر و استارتر باتری خودرو مدل 400E: به‌ عنوان استارتر جهت سریع تر روشن نمودن خودروهایی ( اتوموبیل‌های ۱۲ و ۲۴ ولت) که باتری آنها خیلی ضعیف شده است. یا اینکه استارت نمی‌خورند. همچنین جهت شارژ نمودن باتری‌ ها ( باتری‌های ۱۲ و ۲۴ ولت).

نکته جالبی که در رابطه این دستگاه لازم است بدانید اینکه از این محصول میتوان برای هر نوع اتومبیلی ( اعم از سنگین یا سبک) استفاده می گردد. ناگفته نماند این دستگاه به اتصال برق نیاز دارد.

در قسمت زیر این دستگاه، دو چرخ برای حمل ‌و نقل در قسمت عقب و در قسمت جلو دارای نگه‌دارنده می باشد.

شارژر و استارتر باتری خودرو 400E دارای خروجی های 12 و 24 ولت است. از این محصول برای هر نوع اتومبیلی ( سبک یا سنگین) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

شارژر و استارتر دکا DECA مدل Class Booster 220A
شارژر و استارتر قابل حمل دکا ایتالیا مدل 220A
شارژر و استارتر دکا مدل Class Booster 400E
شارژر و استاتر سواری دکا DECA مدل Class Booster 400E

چند روش برای شارژ باتری خودرو

بهترین و ایمن ترین روش و شیوه شارژ باتری، استفاده از شارژر و استارتر باتری خودرو است. مزایای این روش، وجود کمترین خطر است. دستگاه های استارتر و شارژر با سرعت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. استفاده از این محصول برای شارژ کردن باتری خودرو از صدمه زدن به باتری جلوگیری می کند و باعث طول عمر بیشتر باتری می شود.

 در خانه می توانید با استفاده از شارژر و استارتر باتری خودرو و برق خانگی باتری را شارژ نمایید. استارتر و شارژر باتری خودرو توانایی شارژ مجدد بعضی باتری های قدیمی و از کار افتاده را دارد. هنگامی که هنوز 2 آمپر در باتری باقی مانده باشد، شارژ کردنش ضروری است.

شارژ باتری خودرو با برق شهر

استفاده کردن از اینورتر خانگی جهت شارژ باتری خودرو زمان کمتری نسبت به شارژر و استارتر باتری خودرو هم می برد. اما استفاده از این روش مرتبا مناسب نیست. جهت شارژ کردن باتری خودرو با برق شهری و در منزل، نیاز به یک منبع تغذیه خواهید داشت که ولتاژ آن حداقل 14 باشد و ظرفیت آن نیز 2 الی 5 آمپر. علاوه بر این نیاز به یک دستگاه دیگر با قابلیت ایجاد مقاومت الکتریکی دارید. 

جهت کنترل پروسس، قرار دادن مولتی متر در مدار از ملزومات است.

برای متصل کردن کل دستگاه ها به مدار الکتریکی، نیازمند آهن لحیم کاری شده، سیم مسی، نوار عایق و یک لحیم خواهید شد. چنانچه خود می خواهید در منزل اقدام به شارژ باتری خودرو کنید مطمِن باشید که به درستی اقدامات احتیاطی را انجام داده اید و از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری کرده اید.

 توجه داشته باشید در صورت نداشت مهارت لازم حتما شارژر باتری را خریداری کنید یا باتری تخلیه شده را جهت شارژ کردن مجدد به مکانیکی ببرید.

شارژ باتری با دینام از خودرو

همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم دینام خودرو باعث تولید برق می شود و همین انرژی می تواند دلیلی برای شارژ مجدد باتری باشد. تصور کنید هنگامی که رانندگی می کنید باتری خودرو تخلیه شود. در این موقع اگر خودروی شما دینام سالمی داشته باشد، توانایی شارژ مجدد باتری را دارد. 

ولی در صورت خاموش شدن ماشین هنگام رانندگی، به این معنی است که هم باتری و هم دینام کار نمی کند. یکی از نشانه های خرابی دینام، پارگی تسمه می باشد و باعث جلوگیری از رسیدن برق به باتری می شود. برای باتری های نو و تازه مدت زمان شارژ بین یک تا ده ساعت و باتری های کهنه بیست ساعت می باشد. 

برای شارژ باتری با دینام  شما می توانید ماشینتان را برای نیم ساعت یا بیشتر از نیم ساعت روشن بذارید.