خرید تجهیزات ایمنی
تجهیزات ایمنی در صنایع مختلف چه اهمیتی دارد؟

انتخاب تجهیزات ایمنی در صنایع مختلف و اهمیت آنها 

 مطمئنا وقتی در یک محیط صنعتی فعالیت می کنید مهم ترین نکاتی که در این محیط باید رعایت شود استفاده از تجهیزات حفاظت فردی می باشد که در مقابل هر گونه خطر از مراقبت کند و فرایند کاری با ایمنی کامل انجام می شود در این مقاله قصد داریم  با ما همراه باشید.

تجهیزات حفاظت فردی را به شما معرفی کنیم که برای هر صنعتی لازم می باشند و می توانند جلوی هرگونه خسارت جسمی به بدن شما را بگیرند و فرایند کاری شما را کاملاً ایمن داشته باشند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کار کردن در کوره های آجرپزی یا کارخانه‌ های تولید خودرو و یا هر کارگاه صنعتی دیگری مستلزم استفاده از لباس ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی می باشد که از جمله این تجهیزات می توان به کلاه ایمنی و دستکش کار اشاره کرد که از جمله مهمترین تجهیزات حفاظت فردی در هر شغلی می باشد.

محیط کار و تجهیزات ایمنی :

به دلیل اینکه استفاده از این تجهیزات ایمنی فردی میتواند جلوی سوختن دست در هنگام فعالیت در کوره های آجر پزی و یا آسیب رساندن به سر در مقابل هر گونه ضربه می باشد به همین دلیل تمام کارفرمایانی که در تیم محیط‌ های صنعتی فعالیت می کنند افراد را مجبور به استفاده از تجهیزات ایمنی فردی میکند تا یک فرآیند کاری را مثبت انجام شود و البته راندمان کاری افراد نیز بالا برود.

زمانی که فردی در یک محیط خطرناک فعالیت داشته باشد نمیتواند به خوبی فرآیند محول شده بود را انجام دهد و بیشتر از آنکه راندمان کاری خود را بالا ببرد،

خرید تجهیزات ایمنی
معرفی تجیهزات ایمنی در فیکس ابزار

آسیب های بدون استفاده از تجهیزات ایمنی :

 نگران این است که در این محیط خطرناک به او آسیب برسد به همین دلیل تمرکزش را برای انجام دادن هر گونه فعالیتی از دست میدهد و احتمال اینکه به خود آسیب بزند و یا اینکه فرآیند محول شده به او را انجام ندهد بسیار زیاد است .

تنها دلیلی که می توان اطمینان برای انجام فعالیت مورد نظر به دست آورد این است که از تجهیزات ایمنی فردی استفاده شود از جمله تجهیزات حفاظت فردی می باشد و زمانی که دارای تجهیزات کامل باشد نگران آسیب دیدن نیست به دلیل اینکه مطمئن باشد که تجهیزات جلوی هرگونه آسیب جسمی او را می گیرد.

دقت در انتخاب لباس ایمنی برای تجهیزات ایمنی فردی نیز بسیار مهمی باشد .

به عنوان مثال:

 لباسی که بسیار گشاد است نباید در محیط های کارگاهی و محیط هایی که با ماشین آلات سر و کار دارند استفاده شود. به دلیل اینکه این لباس را حتی در بین چرخ دنده های ماشین آلات گیر می کند و می تواند عواقب بسیار ناگواری را برای شخص ایجاد کند.

از این رو لباس اینگونه افراد باید کاملاً اندازه آنها باشد تا عواقب ناگواری برای آنها اتفاق می‌افتد و البته آستینهای این لباسها نیز نسبت به آستین های لباس های دیگر باید کوتاه باشد تا آستین ها در داخل چرخ دنده ها گیر نکند و به دست شخص آسیب نزند.

عوامل مهم تجهیزات ایمنی در محیط کار

1: اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که چه خطراتی احتمال دارد اتفاق بیافتد و چه کسانی می توانند دچار چنین آسیب هایی شوند و پس از بررسی می بایست اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود .

به عنوان مثال در محیط هایی که سر و صدای زیادی وجود دارد استفاده از گوشی ایمنی می‌تواند یکی از بهترین تجهیزات ایمنی فردی باشد که جلوی آسیب رساندن به سیستم عصبی فرد را میگیرد و البته راندمان فرد در حد قابل قبولی بالا میرود.

2: کسانی که ممکن است در چنین محیط هایی صدمه ببینند:

مهمترین نکته ای که کارفرمایان می بایست مد نظر قرار دهند این است که نقاط خطرآفرین در کارگاه را بررسی کنند و تجهیزات ایمنی فردی مناسبی را در آن قسمتها به کار ببرد.

تجهیزات ایمنی و اهمیت استفاده از آن
چرا باید تجهیزات ایمنی مناسب با کار را انتخاب کنیم ؟

به عنوان مثال :

در صورتی که در یک محیط کارگاهی ساختمانی پرتگاهی قرار دارد و احتمال اینکه شخص از محیط به طرف پایین پرت شود زیاد است.

در چنین مواردی کارفرما باید محافاظهایی را در کنار قسمت‌های خطرآفرین نصب کنید تا ایمنی کارگرها در آن قسمتها رعایت شود و البته برای محافظت بیشتر برای آنها کلاه ایمنی و لباس کار مناسب در نظر بگیرید تا در صورت پر شدن هر گونه اجسام سخت به طرف آنها بتواند جلوی شدت آسیب را بگیرد .

توجه داشته باشید که کفش کار نیز برای چنین افرادی بسیار مهم می باشد و بهتر میتوانند در چنین محیط‌ هایی راه بروند و فرایند کاری را با سرعت بیشتری انجام دهند و البته راندمان کاری آنها بالا می رود و تمام این موارد با همین تجهیزات حفاظت فردی امکان پذیر می باشد که باید کارفرما با بررسی مناسبی که دارد این موارد را رعایت کند و در اختیار کارگرهای آن محیط ساختمانی قرار دهد.

مورد دیگری که کارفرما باید در رابطه با محیط های خطر آفرین استفاده از لباس کار مناسب می باشد که در برخی موارد ممکن است محیط بسیار گرم باشد و شخصی که در این محیط فعالیت میکند باید مناسب داشته باشد به همین دلیل کارفرما باید تجهیزات ایمنی فردی را برای او مهیا کند که در کنار بالابردن راندمان کاری ایمنی او نیز حفظ شود .

به همین دلیل لباس کاری که برای این شخص باید مد نظر قرار گرفته شود باید جنس پارچه اش به نحوی باشد که هوا به خوبی در گردش باشد و جلوی عرق کردن کارگر را بگیرد و او را خنک نگه دارد و به این صورت در کنار اینکه کارگر از گرما اذیت نمی شود راندمان کاری اش نیز بالا می رود.

روش خرید لوازم ایمنی
فروش ویژه تجهیزات ایمنی

استفاده از عینک کار در رابطه با تجهیزات ایمنی فردی

مهم ترین قسمت بدن چشم ها می باشد و باید در مقابل هر ضربه یا صدمه ای از آنها محافظت شود و به همین دلیل عینک کار از جمله مهم‌ ترین تجهیزات ایمنی فردی در هر صنعتی می باشد و کارفرما می بایست این تجهیزات را در اختیار افراد قرار دهد تا در کنار این که نگران آسیب رسیدن به چشم خود نباشند بتوانند بهتر این فرایند را انجام دهند.

 از جمله مکان هایی که استفاده از عینک بسیار مهم می باشد در کوره ها می باشد که حرارت زیادی به چشمان شخص برخورد می‌کند و احتمال آسیب رساندن به آنها زیاد است به همین دلیل باید فردی در این شرایط کار میکند از عینک کار مخصوص استفاده کند.

دیگر افرادی که می بایست از عینک کار مخصوص استفاده کنند افرادی هستند که در فعالیت های جوشکاری مشغول هستند این افراد به دلیل اینکه دستگاه جوش برق می‌تواند چشمان آنها را اذیت کند میتوانند از عینک کار مخصوص که رنگ خاصی دارد استفاده کنند.

اهمیت عینک کار در تجهیزات ایمنی فردی

زمانی که شخصی در یک محیط آزمایشگاهی فعالیت می کند همیشه نگران این است که مواد شیمیایی به صورت پاشیده شوند و منجر به آسیب رساندن به سیستم بینایی و همچنین پوست او شوند یا اینکه در یک محیط مرتفع فعالیت می‌کند و ممکن است گرد و غبار به چشمان او وارد شوند و منجر به آسیب رساندن به چشمان او شود و ترس از این موارد جلوی کار مفید او را میگیرد.

به همین دلیل استفاده از مهمترین تجهیزات حفاظت فردی یعنی عینک کار می‌تواند در کنار این که چشمان این افراد محافظت میکند راندمان کاری آنها را در حد قابل قبولی بالا ببرد.

تفاوت تجهیزات حفاظت فردی در مشاغل مختلف

کارفرما زمانی که اقدام به تهیه تجهیزات ایمنی فردی می کند باید شغل مورد نظر را مدنظر قرار دهد.

کارفرما ممکن است برای یک محیط آزمایشگاهی قصد خرید تجهیزات حفاظت فردی را داشته باشد در چنین محیط هایی استفاده از کلاه ایمنی امری غیر منطقی می باشد به دلیل اینکه در محیط های آزمایشگاهی به احتمال افتادن یا برخورد اجسام سخت وجود ندارد به همین دلیل تجهیزات حفاظت فردی برای محیط آزمایشگاهی لازم است عبارتند از:

یک روپوش سفید بلند که لباس کار افراد آزمایشگاه میباشد و عینک های ایمنی مخصوص که تمام صورتش را می‌پوشاند و از پاشیده شدن هرگونه ماده شیمیایی به صورت را میگیرند البته اینگونه افراد از دستکش های مخصوصی نیز برخوردار هستند که در صورت برخورد با هرگونه مواد شیمیایی دستکش آسیب نبیند و به پوست صدمه‌ ای وارد نشود.

 ولی در مقابل در صورتی که در یک محیط ساختمانی قرار دارید و می‌خواهید تجهیزات حفاظت فردی را برای یک واحد ساختمانی خریداری کنید لباس کار ضخیم باشد تا از ورود هرگونه لباس جلوگیری شود و یا از کفش کار مخصوص برای تجهیزات حفاظت فردی مد نظر قرار گرفته شود تا شخص به راحتی بتواند در محیط ساختمانی و شرایط ناهموار ساختمان فعالیت خود را انجام دهد و همچنین در صورتی که شخص در یک محیط پر سر و صدا قرار دارد و نگران آسیب رسیدن به گوش های خود است ، کارفرما باید اقدام به تهیه گوشی ایمنی کند تا این تجهیزات ایمنی فردی جلوی آسیب رسیده به گوش شخص را بگیرد و بتواند به راحتی فعالیت خود را انجام دهد و راندمان کاری خود را بالا آورد.

خرید و انتخاب تجهیزات ایمنی
آموزش کار با تجهیزات ایمنی

سخن پایانی:

تجهیزات حفاظت فردی در هر شغلی با شغل دیگر متفاوت است و مهمترین نکته ای که در رابطه با تجهیزات ایمنی فردی باید مد نظر قرار دهید برندهای این تجهیزات می باشد تا تجهیزات حفاظت فردی از مرغوبیت مناسبی برخوردار باشند و شما را در مقابل هرگونه آسیب محافظت کنند.