تعمیرگاه تخصصی تعمیر جک انرپک Enerpac
تعمیرگاه تخصصی تعمیر جک انرپک Enerpac

عیب یابی و تعمیر جک انرپک

جک‌های انرپک ENERPAC انواع و کاربردهای متعددی در صنعت دارند. در حال حاضر این دسته از جک‌ها با نام تجاری انرپک که یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید کننده جک در سراسر جهان است؛ در بین صنعت‌کاران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.لازم به ذکر است که محل قرارگیری دفتر این شرکت در خاک امریکا قرار دارد.

 

از این دسته از جک‌ها به دلیل کارایی فوق العاده و همچنین قدرت و کیفیت بالا در صنایع گوناگونی همچون صنایع فولاد، دریایی، ساختمانی، هواپیمایی و غیره بهره گرفته می‌شود.جک‌های قابل استفاده در این نوع از صنایع سنگین؛ اکثرا از انواع تناژ بالای انرپک هستند.

 

از ویژگی‌های قابل توجه در این نوع از جک‌ها که استفاده مستمر و روزافزون آن‌ها را باعث شده است؛ می‌توان به قابلیت سرویس و نگهداری، دقت بالا، قابلیت جابجایی، امکان استفاده در شرایط نامساعد جوی و مقاومت در برابر فرسایش اشاره کرد. از همین‌رو امور مربوط به تعمیر جک انرپک نیز در صنایع سنگین برای استفاده‌های مستمر و مکرر از اهمیت شایانی برخوردار است.

 

همان‌طور که در مورد تعمیر جک انرپک اشاره شد این دسته از جک‌ها در انواع مختلف هیدرولیکی و پنوماتیکی با ویژگی‌های خاص و متفاوت خود یافت می‌شوند. در واقع در اکثر پروژه‌های سنگین صنعتی و عمرانی در سراسر دنیا به دلیل حساسیت و ریسک بالای آن‌ها؛ ردپای جک‌های انرپک به وضوح دیده می‌شود.

 

از مزایای کاربردی این دسته از جک‌ها؛ قابلیت جابجایی ظرفیت و حجم بسیار بالای مواد در آن‌ها علی رغم وزن و حجم کم خودشان است. به صورتی‌که تحمل فشار کاری حداکثر تا 700 bar در حد توان و کارایی این دسته از جک‌ها قرار می‌گیرد.

در انتهای این بخش لازم به ذکر است که در فرهنگ صنایع و تجهیزات صنعتی به جای کلمه جک؛ استفاده از کلمه سیلندر هم مرسوم است.

 

در این مقاله سعی می‌کنیم به عیب یابی و تعمیر جک انرپک پرداخته و پاره‌ای از نکات قابل توجه در این خصوص را بررسی نماییم.

 

جهت تعمیرات جک انرپک با شماره ۰۹۱۲۵۲۵۵۳۷۱ -۶۶۴۹۱۵۸۲ – ۶۶۴۹۲۵۳۴ تماس بگیرید.

 

عیب یابی و تعمیرات جک انرپک
عیب یابی و تعمیرات جک انرپک

موارد کاربری جک انرپک

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد عمده مصرف جک‌های انرپک در صنایع سنگین است. نقش کاربردی و اهمیت تعمیرات جک انرپک در صنایع امروزی به حدی است که در صورت فقدان آن‌ها؛ صنایع مختلف با رکود و توقف فعالیت مواجه می‌شوند.

 

اهمیت آن‌ها به گونه‌ای ‌است که فقط با وجود این ابزارهای کاربردی؛ امکان جابجایی و بلند کردن بدنه فوق سنگین کشتی‌ها و اتومبیل‌ها برای انجام تعمیرات ممکن می‌شود. ضمنا با استفاده از آن‌ها می‌توان بخش‌های مختلف پل‌های فوق سنگین را تعمیر و تراز کرد.

 

از دیگر کاربردهای آن‌ها باید به امکان استقرار دقیق و کنترل شده بارهای سنگین اشاره کرد. پرس‌های تخصصی هیدرولیکی از دیگر وظایف این تجهیزات کاربردی در صنعت محسوب می‌شود. همچنین پمپ‌های انرپک از نوع هیدرولیکی؛ نقش بسیار بزرگی در جابجایی مایعات در صنایع سنگین دارند.

 

 لذا نگهداری صحیح و تعمیر پمپ انرپک یکی از مسائل جدی و حائز اهمیت در این صنایع است. از همین حیث می‌توان تصور کرد که نگهداری صحیح از این تجهیزات و سرویس‌های دوره‌ای به جا؛ تا چه حد می‌تواند مانع از توقف امور روزمره صنایع سنگین و ادامه چرخه تولید یا فناوری گردد.

تعمیر جک انرپک به صورت تخصصی
تعمیر جک انرپک به صورت تخصصی

 

ویژگی‌های جک انرپک

جک‌ها و سیلندرهای انرپک قابل استفاده در صنایع مختلف؛ انواع متنوعی دارند. این تجهیزات در سری‌های مختلف بر اساس نوع استفاده و کاربری منحصر به فرد خود تولید می‌شوند. در واقع ویژگی‌های فیزیکی و کاربردی آن‌ها با نوع استفاده از آن‌ها تناسب دارد.

 

همچنین نحوه تعمیر جک اینرپک نیز متناسب با سری تولیدی و نوع کاربری آن متفاوت است. از ویژگی‌های این تجهیزات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بدنه فولادی مقاوم
  • فنر بسیار مستحکم با قابلیت پیش کشیدگی
  • وجود قطعات کوپلینگ شلنگ و کلاهک پلاستیکی مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار
  • وجود سوراخ‌های قلاویز در انتهای فوقانی و تحتانی جک برای استفاده‌های مکانی متفاوت
  • وجود قطعه‌ای به عنوان تمیز کننده پیستون برای ممانعت از ورود روغن هیدرولیک به درون سیلندر
تعمیرات جک و پمپ انرپک چگونه است؟
تعمیرات جک و پمپ انرپک چگونه است؟

 

نحوه عیب یابی و تعمیرات جک انرپک

یکی از مشکلات اساسی در زمان استفاده از جک‌های انرپک مانند هر وسیله دیگری؛ خرابی در اثر استفاده ناصحیح یا فرسایش لوازم و قطعات آن در اثر استفاده طولانی مدت از این وسیله است. لذا این تجهیزات نیز همانند هر وسیله دیگری نیازمند نگهداری صحیح، تعمیرات جانبی و ضروری ناگزیر هستند.

 

از همین‌رو و به دلیل افزایش ارزش و قیمت این تجهیزات و نقش کاربردی آن‌ها؛ لزوم نگهداری صحیح و انجام تعمیرات دوره‌ای از وظایف الزامی دارندگان این تجهیزات در کارخانه‌ها محسوب می‌شود.

 

تعمیرات این دسته از تجهیزات علاوه بر مشکلات خود جک؛ شامل تعمیر پمپ انرپک، تعمیرات سیلندرها، آچارهای هیدرولیکی، مولتی پلایر و سایر قطعات تشکیل دهنده این تجهیزات کاربردی است. بروز سایش، استفاده‌های طولانی مدت، ضربات در حین استفاده، اضافه بار، لغزش در زیر بار و سرخوردن از مشکلات عمده استفاده از این تجهیزات است.

 

این مشکلات در نهایت باعث بروز آسیب‌های دستگاه در حین استفاده و از کار افتادگی آن می‌گردند. از همین‌رو برای جلوگیری از این مشکلات و هزینه‌های بعدی لازم است؛ ابتدا عوامل آسیب‌زا را شناسایی و رفع کرد. همچنین لازم است در زمان سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر جک انرپک از امکان بروز مجدد این عوامل جلوگیری کرد.

 

انواع جک و پمپ انرپک
انواع جک و پمپ انرپک

 

دلایل از کارافتادگی جک انرپک

همه جک‌های انرپک در طول دوران استفاده خود به دلایل متعددی و به دفعات نیازمند سرویس دهی و رفع عیوب می‌شوند. پیش از اقدام برای تعمیرات جک و پمپ انرپک رعایت پاره‌ای از اصول کلی ضرورت دارد که در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

 

  • استفاده از اضافه بار: جک‌های انرپک در یک محدوده فشار باری؛ قادر به انجام کارکرد صحیح خود هستند. لذا افزایش ناگهانی فشار بیش از توان و تحمل دستگاه؛ این تجهیزات را نیازمند سرویس و تعمیرات خواهد کرد.
  • آلودگی روغن هیدرولیک: عدم رعایت تمیزی اتصالات، کوپلینگ‌ها، مدارهای هیدرولیک و شیلنگ‌های انرپک در طول مدت استفاده از جک یکی از دلایل اصلی بروز آسیب و کاهش طول عمر مفید دستگاه است. لذا برای افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های جانبی آتی لازم است توجه به این امر را جدی گرفت.
  • عدم تنظیم صحیح جک در زمان بارگیری: این مشکل عمدتا به دلیل عدم تجربه و آشنایی کامل اپراتورها در زمان کار با دستگاه رخ می‌دهد. در واقع جک به دلیل مشکل عدم تماس مناسب بین بار و زین دچار آسیب جدی می‌گردد. به منظور پیش‌گیری از بروز این مشکل می‌توان از زین کج بهره گرفت.

 

انواع آسیب‌های جک انرپک

  • تغییر شکل ظاهری پایه جک: در استفاده‌های نادرست و یا استفاده متعدد از اضافه بار؛ پایه جک انرپک متورم شده و دچار ترکیدگی و تغییر شکل می‌گردد. برای ممانعت و پیشگیری از بروز این آسیب؛ لازم است که همواره جک را در 80 درصد از ظرفیت نامی و ضربه خود نگهداری کرد.
  • خرابی سیل‌ها و آببندهای جک: برای جلوگیری از بروز این مشکل؛ لازم است که در زمان باز شدن جک همه آببندها تعویض گردند. البته لازم به ذکر است که با نصب کیت تعمیر جدید؛ این مشکل هم رفع خواهد شد.
  • خراش‌های ایجاد شده بر روی جداره: این مشکل به دلیل استفاده از بار اضافه و همچنین استفاده از روغن‌های کثیف در سوراخ سیلندر یا میله‌های پیستون بروز می‌کند که با رعایت موارد ذکر شده قابل پیشگیری است.
  • قارچی شدن پلانگر: در صورت بروز قارچ در شفت دستگاه که به دلیل عدم بارگیری صحیح توسط اپراتور اتفاق می افتد؛ قابلیت جمع شدن کامل پیستون از بین می‌رود. لذا در راستای تعمیر جک انرپک نیاز به ماشین‌کاری مجدد دستگاه ضرورت پیدا می‌کند.

 

آسیب‌های شایع در جک‌های انرپک چیست؟
آسیب‌های شایع در جک‌های انرپک چیست؟

 

بررسی نکات مهم در سرویس‌دهی و تعمیرات جک انرپک

جهت حصول نتیجه بهتر و ماندگاری بیشتر اثرات سرویس، نگهداری و تعمیر جک انرپک؛ رعایت چندین نکته که در ادامه به آن اشاره می‌شود ضرورت دارد:

  • توجه به رعایت ایمنی در زمان سرویس‌کاری
  • شستشوی سطوح مختلف جک قبل از دمونتاژ به منظور ممانعت از ورود ذرات آلودگی در زمان مونتاژ دوباره دستگاه
  • بررسی و رفع وجود انواع زنگ زدگی و پلیسه در قسمت‌های مختلف برای پیشگیری از آسیب به لوازم آب بندی در هنگام مونتاژ
  • تعویض کلیه لوازم آب بندی حتی تجهیزات آب بندی سالم؛ زیرا این امر باعث افزایش زمان نیاز به تعمیرات بعدی خواهد شد.
  • تعویض سیلندر و شفت در صورت وجود خراشیدگی
  • توجه ضروری در زمان تعمیر جک انرپک به نگهداری همیشگی پیستون‌های متحرک در حالت جمع شده
  • تعویض گودگیرها در هر نوبت از سرویس‌کاری به دلیل اهمیت و نقش آن‌ها در افزایش عمر مفید پکینگ‌های گلویی جک و جلوگیری از خراشیدگی شفت به دلیل ورود ذرات جامد به سیلندر
  • تعویض پیستون‌های نادرست به لحاظ شکل ظاهری و کارکردی مانند پیستون‌های فاقد گاید رینگ
  • عدم استفاده از روغن ترمز به دلیل آسیب پلمپ‌های دستگاه
  • انجام تست دستگاه در مرحله نهایی پس از بازسازی مجدد جک
نکات مهم در تعمیرات جک و پمپ انرپک کدام اند؟
نکات مهم در تعمیرات جک و پمپ انرپک کدام اند؟

 

جمع بندی

در مقاله پیش‌رو تحت عنوان تعمیر جک انرپک تلاش کردیم مختصرا به معرفی این دستگاه و انواع کاربری آن به منظور آشنایی بپردازیم.  سپس انواع مشکلات ایجاد شده در حین استفاده و نحوه نگهداری صحیح برای استفاده طولانی مدت‌تر را بررسی کردیم. با امید که این مقاله کوتاه توانسته باشد راهنمای مناسبی برای نحوه استفاده صحیح از این تجهیزات پرکاربرد و افزایش عمر مفید آن‌ها باشد.

 

در انتها لازم است به این مطلب توجه ویژه کرد که تعمیرات جک و پمپ انرپک یک امر کاملا تخصصی است و در صورت عدم توجه به حساسیت آن؛ می‌تواند پیامدهای بسیار شدید و غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.

 

توجه داشته باشید که در زمان دمونتاژ قطعات برای تعمیر سیلندر هیدرولیک انرپک Enerpac این احتمال وجود دارد که نیروی فنر فشرده شده آزاد گردد. این اتفاق قادر است پیستون و سدل جک را به صورت فرد تعمیرکار شلیک کند و تبعاتی مثل آسیب دیدگی شدید و حتی احتمال مرگ را در پی داشته باشد.

 

از این‌رو تنها یک فرد متخصص کارآزموده و دارای مهارت خاص در این خصوص؛ مجاز است به تعمیرات این دسته از تجهیزات صنعتی اقدام نماید.

 

جهت تعمیرات جک انرپک با شماره ۰۹۱۲۵۲۵۵۳۷۱ -۶۶۴۹۱۵۸۲ – ۶۶۴۹۲۵۳۴ تماس بگیرید.